Kenmerken HSK
Hieronder volgen de kenmerken zoals Elaine Aron die noemt in haar boek ‘Het hoogsensitieve kind’ met nog enkele
aanvullingen. Met ook hierbij de aantekening dat ieder kind uniek is en niet alles op iedereen van toepassing is!
•
Ze schrikken snel
•
Ze hebben last van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen de huid
•
Ze houden niet van verrassingen
•
Ze leren meer van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf
•
Ze lijken gedachten te kunnen lezen
•
Ze gebruiken moeilijke woorden voor de leeftijd
•
Ze ruiken elk vreemd geurtje
•
Ze hebben een scherpzinnig gevoel voor humor
•
Ze lijken zeer intuïtief
•
Ze zijn moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
•
Ze hebben moeite met grote veranderingen
•
Ze willen zich verkleden als de kleren nat of zanderig zijn geworden
•
Ze stellen veel vragen
•
Ze zijn perfectionistisch
•
Ze hebben oog voor het verdriet van anderen
•
Ze houden van rustige spelletjes
•
Ze stellen diepzinnige, beschouwende vragen
•
Ze zijn zeer gevoelig voor pijn
•
Ze kunnen slecht tegen een luidruchtige omgeving
•
Ze hebben oog voor detail (iets dat van plaats is veranderd, een verandering in iemand zijn uiterlijk)
•
Ze kijken eerst of het veilig is alvorens ergens in te klimmen
•
Ze presteren het best wanneer er geen vreemden bij zijn
•
Ze beleven de dingen intensief
Dan zijn er nog kinderen met enkele extra eigenschappen:
•
Ze zien beelden/ gebeurtenissen die de meeste anderen niet kunnen zien/ ervaren
•
Ze zien entiteiten/ overledenen die voor anderen onzichtbaar zijn
•
Ze zien kleuren of licht om mensen/ dieren/ voorwerpen heen
•
Ze weten soms al wat er gaat gebeuren
•
Ze horen ‘stemmen’ die hem/ haar iets vertellen, zonder dat anderen die ‘stemmen’ horen.
Kenmerken (Bron: LiHSK)
Hieronder volgt een opsomming van kenmerken volgens de visie van LiHSK, onderverdeeld in vier categorieën:
•
lichamelijk: het fysieke lichaam, inclusief de zintuigen
•
emotioneel: gevoelens, omgang met anderen
•
mentaal: denken, leren, informatieverwerking
•
spiritueel: besef van een zingevende context, eventueel vallend buiten de grenzen van
het direct waarneembare
Bij hoog-sensitieve kinderen herkennen we kenmerken uit alle vier de categorieën. De kenmerken staan in relatie
tot elkaar en hebben dus vooral betekenis in hun onderlinge samenhang. Daarmee ontstaat een beeld van hoog-
sensitiviteit, dat in een kind herkenbaar moet zijn. Voldoen aan slechts enkele kenmerken is in de visie van LiHSK
dus niet genoeg om te kunnen spreken van hoog-sensitiviteit.
Kenmerken op lichamelijk gebied:
•
veel zien, kleine veranderingen waarnemen
•
graag ‘langs de kant’ staan om te observeren
•
scherp horen, bijvoorbeeld geluiden snel ‘hard’ noemen
•
geïrriteerd zijn door kleine ongemakken, zoals een natte mouw of labeltjes in kleding
•
intens reageren op lichamelijke pijn
•
subtiele geur- en smaakverschillen onderscheiden
•
gevoelige ogen, bijvoorbeeld licht snel ‘fel’ noemen
Kenmerken op emotioneel gebied:
•
aanvoelen van stemmingen en emoties
•
zich snel zorgen maken
•
toetrekken naar kinderen die enigszins buiten ‘de groep’ vallen
•
behoefte hebben aan een rustige omgeving met niet te veel mensen
•
moeite hebben met veranderende omstandigheden
•
de kwetsbaarheid van anderen zien en begrijpen
•
tijd nodig hebben om aan een nieuwe situatie of omgeving te wennen
•
inlevingsvermogen, zich goed kunnen verplaatsen in de gevoelens van anderen
•
niet van verrassingen houden
•
op jonge leeftijd al in staat zijn tot zelfreflectie
•
niet in het middelpunt van de belangstelling willen staan
Kenmerken op mentaal gebied:
•
een goed geheugen hebben
•
voor de leeftijd over een grote woordenschat beschikken
•
snel van de ene gedachte naar de andere associëren
•
diepzinnige vragen stellen
•
eindeloos willen weten ‘waarom’
•
resultaten van rekenen blijven achter bij de rest van de vakken
•
een goed gevoel voor vreemde talen hebben, maar die graag in de praktijk leren via conversatie
(liever dan uit een boekje)
•
kennis op school niet letterlijk willen/kunnen reproduceren, maar liever creatief toepassen
•
moeite hebben met structureren en organiseren
•
een hekel hebben aan oefenen en herhalen
•
dichtklappen of zenuwachtig worden bij feitelijke, gesloten vragen
•
liever belevend lezen dan begrijpend lezen
Kenmerken op spiritueel gebied:
•
eigen wijsheid, heel gericht de eigen weg volgen
•
vol levenslust, heel blij en enthousiast kunnen zijn
•
zeer hechten aan de waarheid
•
gericht zijn op liefde en vrede
•
diep nadenken over levensvragen
•
sterke binding hebben met de natuur (planten, dieren)
•
blijk geven van respect voor het leven en voor andere mensen
•
wat tegenover elkaar staat tot harmonie (willen) brengen (‘mediator’)
Soms is het overduidelijk dat een kind hoogsensitief is. Veel vaker echter is er twijfel, vooral wanneer
gedragskenmerken van het kind tevens doen denken aan een leer- of gedragsstoornis als ADHD, ADD,
NLD of PDD-nos
Op de website van het Landelijk informatiepunt Hoog Sensitieve Kinderen (LiHSK) staat een kort overzicht van
verschillende stoornissen in relatie tot hoogsensitiviteit. Dit kan uiteraard een psychologische diagnose niet
vervangen!!
http://www.lihsk.nl/vergelijking-met-stoornissen/
Praktijk voor Sensi-therapie
en Coaching HSP/ HSK
Zaamslag
InBalans
SensiPlus-therapie,
Access Counsciousness
Lichaamsprocessen
en energetisch werk
InBalans
Zaamslag
Stressgerelateerde klachten en hooggevoeligheid (HSP)