InBalans Praktijk voor SensiPlus-therapie en Coaching HSP/ burn-out Zaamslag 2015    Privacyverklaring

(Chronische) stress

Veel mensen hebben last van chronische stress. We leven in een maatschappij die veel van ons vraagt, die veel druk op ons legt en waar mede door de mogelijkheden van internet en social media, overprikkeling op de loer ligt. Chronische stress sluipt erin, we hebben het vaak pas in de gaten als ons lichaam reageert met lichamelijke klachten of burn-out. Dat is het moment dat we bereid zijn veranderingen aan te brengen in ons leefpatroon. Dat we besluiten dat het zo niet langer kan. Diep van binnen weten we heus wel dat we eigenlijk meer tijd voor onszelf nodig hebben, dat we in een baan zitten die niet (meer) goed voor ons voelt, dat we vastzitten in bepaalde structuren waar we niet zo eenvoudig opeens uit kunnen komen. Maar dat er iets moet veranderen, dat voel je op dat moment zeker! Ons lichaam kan door aanhoudende stress uit balans raken en klachten gaan veroorzaken als slecht slapen, onrustig of opgejaagd voelen, hoofd wat overloopt, vage pijnklachten, stemmingswisselingen en vermoeidheid. Het lichaam kan stress ervaren door (licht) traumatische ervaringen waar je nog last van hebt. Maar ook onbewuste chronische stress geeft reacties in het lichaam. Onze overlevingsmechanismen die we vanaf onze jeugd (onbewust) inzetten kunnen van invloed zijn op ons stresssysteem. Nu is een bepaalde hoeveelheid stress heel normaal en nodig om goed te kunnen functioneren. Teveel stress echter en vooral langdurige stress is schadelijk voor je gezondheid. Chronische stress geeft een enorme aanslag op je lichaam, bovendien bouw je ongemerkt tekorten op aan vitamines en mineralen, wat tot lichamelijke klachten kan leiden en burn-out. Het is heel belangrijk om opgebouwde stress weer af te bouwen door voor jezelf een balans te vinden in stress- gevende bezigheden en stress-verlagende bezigheden. Op die manier kan je lichaam op tijd weer herstellen. Ga bij jezelf eens na wat jou stress geeft. Wat zijn jouw energiegevers en energieslurpers? Tips: Drink voldoende water Zorg voor voldoende lichaamsbeweging Eet gezonde voeding. Let op suikers! Zorg voor voldoende slaap Let op je ademhaling; een diepe buikademhaling ontspant je lichaam Vul je tekorten aan Zorg voor voldoende rust/ ontspanning, weet dat ook je smartphone voor stress kan zorgen en dat het felle licht van je scherm je bioritme kan ontregelen! Wees niet te streng voor jezelf Let eens op je gedachten/ mindset Maak lijstjes om rust in je hoofd te creëren Maak tijd vrij in je agenda voor jezelf Geef op tijd je grenzen aan en durf voor jezelf te kiezen Ga met jezelf aan de slag als je nog veel last hebt van gebeurtenissen uit het verleden Zoek hulp als je het gevoel hebt in een vicieuze cirkel te zitten en niet vooruit komt na een heftige gebeurtenis en/of rouwproces Ik help je graag in één of enkele sessies een stap verder in jouw proces hierin. Een behandeling/ sessie zorgt voor het afbouwen van stress in je lichaam waardoor je weer helder kunt denken en soms andere inzichten krijgt dan waar je in ‘vast zat’. Verder kan ik je helpen om emoties die (onbewust) vast zijn gaan zitten in je systeem, los te maken. Neem gerust contact op voor meer informatie.

  

 
Home SensiPlus-therapie Coaching HSP/burn-out Bedrijven Over mij Ervaringen Reiki Tarieven Contact Home SensiPlus-therapie Coaching HSP/burn-out Bedrijven Over mij Ervaringen Reiki Tarieven Contact
 SensiPlus-therapie, coaching en begeleiding  HSP, hooggevoelige kinderen en bij burn-out   
                                                  InBalans        
                            Zaamslag
Contactformulier Sensi Intence Hooggevoelige kinderen
                                                                                         (Chronische) stress, burn-out en hooggevoeligheid (HSP) 
Stress Stress