InBalans Praktijk voor SensiPlus-therapie en Coaching HSP/ burn-out Zaamslag 2015    Privacyverklaring

Nieuws/ blog

31 december 2018 Terugblik 2018 – 2019 Zo aan het eind van het jaar is het goed om even stil te staan en terug te kijken op het voorbije jaar. Lees verder over de vergoeding van de behandelingen, de samenwerking met Carolien, Rots en Water trainingen, over emoties, stress-gerelateerde klachten, mijn eigen ervaring met het opbouwen van tekorten door stress, over de body scanalyser, het belang van een goede darmwerking en de invloed hiervan op je gehele gezondheid. 2018 Voor mij was 2018 een intensief jaar op verschillende vlakken. Maar ook een mooi jaar. Dit om verschillende redenen. Afgelopen jaar leerde ik veel en werkte ik hard om mijn eindwerk en casuïstiek van Medische Basiskennis in te leveren met een mooi resultaat; door het behalen van het diploma ben ik nu een erkend aanvullend therapeut. Dit betekent dat de behandelingen gedeeltelijk vergoed worden vanuit de aanvullende zorgverzekering door verschillende zorgverzekeraars. Kijk of vraag dit voor jezelf even na bij jouw zorgverzekering. Samenwerking Carolien Mel Verder heb ik in 2018 met collega Carolien mooie zaadjes geplant die komend jaar verder uit kunnen groeien. Onze missie is hoogsensitiviteit onder de aandacht brengen in onze regio. Dit door het geven van infoavonden, gastlessen en workshops. Verder zijn we volop in de voorbereiding om Rots en Water trainingen aan te bieden aan groepjes basisschool kinderen. Carolien is gecertificeerd Rots en Water trainer. Rots en Water training Het doel van de Rots en Water training is het vergroten van de communicatie en sociale vaardigheden en welzijn bij kinderen en jongeren én het voorkomen en/of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en meeloopgedrag. De kinderen leren met behulp van de begrippen ROTS (opkomen voor jezelf, jezelf kunnen verdedigen, weten wat je wilt, wat je kunt en wie je bent) en WATER (open staan voor en kunnen inleven in anderen, communicatie en vriendschap) hoe zij in bepaalde situaties reageren en wat dat betekent voor een ander. Wil je meer informatie, neem gerust contact op! Emoties Verder kijk ik terug op mooie sessies, zowel behandelingen als coaching. Steeds weer wordt duidelijk dat ons lichaam een bibliotheek is van alles wat we meegemaakt hebben in ons leven. Alles wordt opgeslagen. Alles wat ooit geparkeerd is, soms achter een deur met een groot slot, vraagt op een bepaald moment in ons leven om gezien, erkend en gevoeld te worden. Een emotie die (onbewust) onderdrukt wordt, is als een bal die je onder water wilt houden; je doet zo je best de bal onder water te houden maar ergens wil hij naar boven komen. Het woord emotie is herleid van E-motion; energie in beweging. En emoties die er mogen zijn, komen op, komen tot een hoogtepunt en ebben weer weg. Al met al duurt dit ongeveer twee minuten. Emoties die achter slot en grendel zitten, zorgen voor blokkades. Dit geeft vervelende klachten. Het is echt zo dat er veel ruimte ontstaat in je lichaam op het moment dat je emoties de ruimte geeft. Je krijgt letterlijk meer lucht en de energie stroomt weer beter. Laag voor laag Natuurlijk is het niet altijd zo dat alles in één keer opgelost kan worden. Het gebeurt regelmatig dat tijdens de sessies iets los gemaakt wordt, wat in de weken daarna nog even doorvoeld mag worden, voor het helemaal los gelaten kan worden. Zo pel je als het ware een ui af; laagje voor laagje. Zo kan het ook gebeuren dat iemand die lange tijd zijn grenzen over gegaan is, zonder naar zijn lichaam te luisteren, na een behandeling pas de moeheid gaat voelen die hij tijden heeft weggeduwd. Het lijkt dan een heftige reactie, maar in werkelijkheid is het prima dat je de grenzen van je lichaam gaat voelen en je rust neemt als het nodig is. Je lichaam kan zich dan herstellen. Stress-gerelateerde klachten Het hoeft niet altijd zo heftig te zijn overigens. Je hoeft ook geen rugzak vol te hebben voor een behandeling. Juist bij stress-gerelateerde klachten (opgebouwde spanning in hoofd, rug, schouders, nek of slecht slapen) heb je aan één of enkele behandelingen genoeg. Er zijn ook mensen die na eerdere behandelingen één keer in de paar maanden langskomen voor een APK, zoals ze zelf zeggen. En mensen die eerder geweest zijn en weer terug komen op het moment dat het weer even iets minder gaat of er weer even een periode van stress is waardoor er weer spanning in het lichaam opgebouwd wordt. Mijn ervaring met het opbouwen van tekorten door stress Wat ik zelf dit jaar ervaren heb, is dat je na een periode van aanhoudende stress, vervelende klachten kunt krijgen. Klachten die geen oorzaak lijken te hebben. De onderzoeken die je laat doen, laten geen duidelijk beeld zien. Zelf was ik het afgelopen jaar hierin ook zoekende. Ik ‘dacht’ zelf dat ik allerlei tekorten had opgebouwd door een lange periode van stress. Maar waar begin je met aanvullen van tekorten? Na heel wat supplementen geslikt te hebben (en behandelingen van lieve collega’s), ging ik op zoek naar iets wat me meer inzicht kon geven. Want bij cliënten zie ik ook dat ze in een periode van stress, of zelfs lang daarna, klachten blijven houden of klachten krijgen, die niet allemaal opgelost worden met behandelingen. In een later bericht ga ik hier dieper op in en meer over vertellen. Body Scanalyser In november vond ik op de beurs de oplossing hiervoor in de Body Scanalyser. Een apparaat voor het energetisch testen van het lichaam. Binnen één minuut geeft het apparaat inzicht in tekorten van mineralen, vitamines en opnamevermogen. Een mooie aanvulling op de behandeling. Hersen-darm as Natuurlijk moet je niet zomaar aan de gang met supplementen. Als bijvoorbeeld de opname van de darmen verstoord is of je darmflora helemaal uit balans, is het nodig om eerst hiermee aan de slag te gaan. Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk onze darmen zijn. Verstoringen in de darmflora kan tot vervelende dingen leiden. Zo’n 80% van het immuunsysteem bevindt zich in de darmen. Maar ook bijvoorbeeld serotonine, een neurotransmitter die we ook wel het gelukshormoon noemen, wordt voor 90% in de darmen aangemaakt. De darmen worden ook wel eens ons tweede brein genoemd. De hersen-darm as zorgt voor een voortdurende communicatie tussen beide. Als je darmflora verstoord is en je een tekort aan serotonine hebt, kun je bijvoorbeeld depressief raken, angsten ontwikkelen of slecht gaan slapen. Heel belangrijk dus om hier iets aan te doen. Door een health check te doen krijg je inzicht hierin en kun je gericht aan de slag met het aanpassen van je leefstijl, voeding en/of supplementen. Wil je meer informatie, neem gerust contact op. 2019 Voor 2019 staat de volgende opleiding al in de agenda; HBO Psychosociale Basiskennis. Spannend weer. Verder ga ik komend jaar door met het geven van behandelingen en coaching-sessies, afgewisseld met infoavonden, workshops, gastlessen en Rots en Watertrainingen. Ik ga op zoek naar een praktijkruimte, liefst in Zaamslag, waar ik (een deel van) de behandelingen kan geven. Voor nu wil ik iedereen een hele fijne jaarwisseling wensen en een gelukkig en gezond 2019!! Rosita 27 augustus 2018 Ben jij InBalans? Er wordt de laatste tijd veel gesproken en geschreven over hooggevoeligheid. En dat is goed... Ik weet nog dat ik jaren geleden voor de eerste keer erover las en dat het echt iets raakte in mij. Zoveel herkenning, zoveel puzzelstukjes die op zijn plek vielen. Het maakt dat je gaat erkennen dat je gewoon heel gevoelig bent. En het doet goed te weten dat je niet alleen bent... Ondertussen zijn er wel wat wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de werking van het hooggevoelige brein en is aangetoond dat de werking en verwerking anders verloopt dan bij de niet-hooggevoelige mens. De reden dat er nu veel meer mensen zich herkennen in hooggevoeligheid en deze nog vooral als lastig ervaren komt mijns inziens voornamelijk door de tijd waarin we nu leven. Er zijn zoveel meer prikkels dan vroeger, we ‘moeten’ meer, de druk ligt hoger, de invloed van internet, gsm’s, draadloze apparatuur, social media, stel je voor dat we eens iets missen... de invloed van onze leefstijl, onze voeding, noem maar op. Afgelopen jaren heb ik de nodige opleidingen en cursussen gevolgd om veel inzicht en kennis te krijgen over hooggevoeligheid. Maar ook verdieping en cursussen over onderwerpen die mij aanspreken en wat mij betreft nauw verband kunnen houden met hooggevoeligheid, zoals chronische stress, burn-out, traumaverwerking, zelfbeeld, eigenwaarde, ik-bewustzijn. Afgelopen jaar heb ik de opleiding Medische Basiskennis gevolgd en gedurende dat jaar heb ik zoveel meer geleerd over de werking van het lichaam, alle processen die daarin gaande zijn en de samenwerking onderling. Iedere les werd een ander stelsel (hormoonstelsel, zenuwstelsel, ademhalingsstelsel, spijsverteringsstelsel, enzovoorts) behandeld en bij ieder stelsel wilde ik weten wat het verband is met chronische stress. Wat doet chronische stress met je hormonen, met je zenuwstelsel, met je ademhaling, met de spijsvertering, enzovoorts. Het was een boeiend jaar met veel inzichten. Er bestaat niet een kant en klare oplossing voor één bepaalde klacht... Iedereen is ook weer anders. Dat ons fysieke lichaam een signaalfunctie heeft om ons aan te geven dat ergens een onbalans is ontstaan en dat onze mind, gevoelens en emoties hier van invloed op zijn is voor mij duidelijk. Als hooggevoelig persoon ben je vaak gericht op de ander en daardoor heb je vaak eerder oog voor de behoeften van de ander dan die van jezelf. Laat staan dat je nog goed kunt ‘voelen’ wat er gebeurt in je lichaam en wat het je aan wil geven. Vanaf onze kindertijd maken we van alles mee en de eerste zes jaar van ons leven is ons denkraam zo’n beetje gevormd; onze bril waardoor we de wereld bekijken en ervaren. Wat het lastig maakt is dat het de eerste zes jaar van ons leven nog om ‘woordeloze’ indrukken en ervaringen gaat, die opgeslagen liggen, maar waar vanuit ons lichaam wel onbewust reageert. Iedereen heeft zo zijn eigen beschermingsmechanismen ontwikkeld om met moeilijke dingen en lastige of pijnlijke ervaringen om te gaan. Ook die beschermingsmechanismen gebruiken we onbewust, zo werkt het nu eenmaal. Alleen is het de vraag of een beschermingsmechanisme wat je als klein kind ontwikkeld hebt, je nu in je volwassen leven nog steeds dient... Bewustwording hiervan biedt de sleutel én de mogelijkheid voor verandering, voor transformatie. Dit alles en nog veel meer maakt dat we ons niet altijd bewust zijn van chronische stress. Ik specialiseer me in de behandeling van stressgerelateerde klachten, chronische stress, hooggevoeligheid, de gevolgen daarvan voor de gevoelige mens en bied daarin mijn diensten aan in de vorm van begeleiding, coaching, SensiPlus behandelingen. Je kunt terecht voor zowel een losse sessie, voor een reeks, gewoon om in balans te blijven of om inzicht te krijgen waar je nu staat of voor een begeleidings- of coachingstraject. Het ligt er maar net aan waar jouw behoefte ligt en wat nodig is. Ook voor informatieavonden, lezingen, workshops en gastlessen op scholen kun je bij mij terecht. Deze verzorg ik samen met collega Carolien Mel. Stuur gerust een bericht voor meer informatie. info@inbalans-zaamslag.nl   Rosita 29 maart 2018 Stress Een bepaalde hoeveelheid stress is heel normaal en nodig om goed te kunnen functioneren. Teveel stress en vooral langdurige stress is schadelijk voor je gezondheid. Chronische stress geeft een enorme aanslag op je lichaam, bovendien bouw je ongemerkt tekorten op aan vitamines en mineralen, wat tot lichamelijke klachten kan leiden en burn-out. Het is heel belangrijk om opgebouwde stress weer af te bouwen door voor jezelf een balans te vinden in stress- gevende bezigheden en stress-verlagende bezigheden. Op die manier kan je lichaam op tijd weer herstellen. Ga bij jezelf na wat jou stress geeft. Wat zijn jouw energiegevers en energieslurpers? Tips: - drink voldoende water - zorg voor voldoende lichaamsbeweging - eet gezonde voeding, let op suikers! - zorg voor voldoende slaap - aanvullen van tekorten - voldoende rust/ ontspanning, weet dat ook je smartphone voor stress   kan zorgen en dat het felle licht van je scherm je bioritme kan   ontregelen! - wees niet te streng voor jezelf - let eens op je gedachten/ mindset - maak lijstjes om rust in je hoofd te creëren - maak tijd vrij in je agenda voor jezelf - geef op tijd je grenzen aan en durf voor jezelf te kiezen     
Home SensiPlus-therapie Coaching HSP/burn-out Bedrijven Over mij Ervaringen Reiki Tarieven Contact Home SensiPlus-therapie Coaching HSP/burn-out Bedrijven Over mij Ervaringen Reiki Tarieven Contact
 SensiPlus-therapie, coaching en begeleiding  HSP, hooggevoelige kinderen, chronische stress en burn-out   
                                                  InBalans        
                            Zaamslag
Sensi Intence Hooggevoelige kinderen
                                                                                       Stressgerelateerde klachten, burn-out, hooggevoeligheid (HSP)  
Stress HSP Zeeuws-Vlaanderen Body Scanalyser Nieuws/blog Nieuws/blog